19 juni 2024
Vrijstellingsregeling C-rijbewijs wordt toch verlengd
Goed nieuws voor eigenaren van zware elektrische bestelbussen in Nederland. De vrijstellingsregeling, die eindigt op 1 juli 2024, wordt dankzij succesvolle lobbyinspanningen van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en andere brancheorganisaties en de inzet van diverse Kamerleden met een jaar verlengd. Dat gebeurt onder vrijwel dezelfde voorwaarden, waaronder een vrijstelling van de verplichte tachograaf.
Het goede nieuws betekent dat de circa 850 zware ZE-bestelauto’s tot 4.250 kg die onder de huidige vrijstellingsregeling vallen na 1 juli niet teruggekeurd hoeven worden naar 3.500 kg. Bestuurders met een B-rijbewijs mogen deze auto’s tot 1 juli 2025 blijven besturen. Daarna volgt er een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB).
Vanaf het moment dat de vrijstellingsregeling dreigde te verlopen, heeft TLN zich ingezet voor een verlenging ervan. TLN heeft onder meer een grootschalige media-actie opgezet, contact gezocht met Kamerleden, andere brancheorganisaties betrokken en gesprekken gevoerd op het ministerie.
TLN is blij met de positieve afloop, maar heeft wel kanttekeningen. ‘We hebben ons maandenlang ingezet voor een verlenging van de vrijstellingsregeling en het is fijn te constateren dat alle inzet en inspanningen niet voor niets zijn geweest. De bedrijven die geïnvesteerd hebben in deze voertuigen kunnen met een gerust hart verder. Het is alleen wel jammer dat bedrijven die nu een nieuw elektrisch voertuig willen aanschaffen pas in de loop van volgend jaar van de vrijstelling kunnen profiteren, als de nieuwe regelgeving er is.’ zegt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN. ‘Hopelijk komt die er snel. Dat is belangrijk voor de verduurzaming van de sector.’
In Europees verband wordt gewerkt aan de nieuwe vierde rijbewijsrichtlijn. TLN verwacht dat daarin geregeld wordt dat bestuurders met een B-rijbewijs een ZE-bestelbus tot maximaal 4.250 kg mogen besturen. Dat is 750 kg meer dan een vergelijkbare dieselbus, waarvoor de (rijbewijs)grens bij 3.500 kg ligt. Het meergewicht is nodig om het verlies aan laadvermogen door het hogere gewicht van batterijen bij ZE-bestelauto’s te compenseren.
Elisabeth Post: ‘De nieuwe EU-wetgeving waaraan gewerkt wordt is goed voor de efficiency en de verduurzaming en ook nodig om als transportsector aan de Klimaatdoelstellingen te voldoen. Daarnaast kunnen we met deze oplossing ook een deel van de problemen van de chauffeurstekorten opvangen, zodat we de continuïteit van de elektrische logistieke diensten in stedelijke gebieden kunnen waarborgen.’